Khamis, 9 Jun 2011

[Kisah Tauladan] Perpisahan dgn Emak utk Selamanya

SALAM .....Sekadar cerita saya kutip dari diari seseorg  utk renungan bersama  ..
pd yang punya org tua..renungilah bahawa bertapa indahnya idup nie  punya kedua org tua yg sihat ..
bahagiakn mereka selagi mereka msh ada
MAK
Mak , tadi kat opis orang duduk sorang-sorang, teringat kat mak.
Orang ambik hp nak call mak
Orang dail nombor rumah kita
Ada nada dering tapi tak ada orang angkat,
alahai orang lupa lak waktu macam nie mak mesti kat belakang rumah sibuk beri ayam itik
makan kemudian orang teringat semula...... ....

Mak dah tak ada dah meninggal dunia mak dah tak ada .....
Macam mana orang boleh lupa mak dah tak ada...
Ya Allah rindunya orang kat
mak..... orang pandang skrin laptop orang.. orang tengok gambar mak
tengah senyum ..
mak nak tau tak kat wallpaper laptop orang nie ada gambar orang dengan mak..
Mak tengah senyum masa tu.. lawanya mak orang nie..patut pun abah
jatuh chinta kat mak.. kalah filem Cinta tu ...

orang pernah tanya abah
macam mana abah boleh jatuh cinta kat mak.. abah cakap senyuman mak buat abah terpesona..
mak mude2 dulu kalah Miss Universe lawa...
tapi tu lah kasih abah pada mak..orang suka tengok abah pujuk mak kalau mak marah2..
maklumlah orang nie masa kecik2 bukan reti nak duduk diam...
mak orang rindu kat mak abah.. rindu sangat2...

Mak...
Ingat tak lagi masa mak sakit tiba-tiba mak pitam dulu.....Orang takut sangat
mak sebab orang tak nak hilang mak....Tak tau pasal apa orang rindu sangat kat mak.....Takut orang mak masa tu .....
Orang ingat mak dah nak tinggalkan orang .......Alhamdulillah mak sihat semula
Masa abah sakit mak ingat tak siang hari mak jaga abah...
Malam tepat pukul 930 malam sure mak lelap tak sedar lagi dah
Orang lak take turn jaga abah ....
Tapi tak apa mak dulu masa kecik-kecik mak abah dah penat jaga orang
Masa nak antar abah gi hospital.... ..
Orang kesian sangat kat mak.....Mak minta tolong yg lain masing-masing banyak alasan
Tak apalah mak.....
Nanti orang posting dapat aje gaji pertama orang letak deposit beli kete ....
Tak kira lah kete tu Kancil sekalipun...

Mak abah...Orang rindu amat kat mak abah ....Rasanya orang kalau boleh nak ikut sekali mak dan abah ...
Tapi Allah cakap belum lagi tiba masa untuk orang
Mak.....
Mak selalu cakap jaga diri kalau mak tak ada...
Buat keputusan dengan bijak.....
Tapi mak.....Orang tak mampu mak....Orang tak kuat macam mak .....
Orang tak sabar macam abah....Kadang- kadang orang heran gak macam mana...
Mak boleh sabar.....

Mak ..
orang kesian kat mak
terpaksa layan kerenah orang jaga orang
masa orang sakit hari tu bila orang cakap 'mak sakit mak orang tak tahan bisa mak' ....
Mak mesti datang picit orang walaupun jari mak kasar dan tak sekuat dulu
tapi pada orang jari tu lah yang paling lembut sekali
kadang-kadang orang rindu nak peluk mak orang peluk cium kain batik mak orang kucup gambar mak
Mak
Kalau orang boleh bayar untuk mak dan abah hidup semula orang buat
mak...
Orang tak kisah lah kalau kena buat loan dengan Bank Rakyat
tapi orang tak boleh nak buat Allah dah cakap masa untuk mak dengan orang
sampai takat nie aje

Mak
Masa hari ahad 13 April tu orang risau sangat mak..Suhu badan mak tinggi aje....Badan mak panas...
Kejap- kejap orang basahkan kain letak kat kepala mak...Kejap- kejap orang lap mak....\
Mak lak asyik menyemburkan air ...Nurse ingat orang beri air minum pada mak....
Orang cakap tak pun ...
Orang risau sangat mak ...
Dahlah hari Jumaat
Doc Suzana minta orang sabar ...
Kalau apa-apa jadi pada mak orang kena redha ...Orang peluk mak erat-erat ...
Orang cakap orang sayang mak
...Orang dodoikan mak ....Orang mengaji orang selawat orang buat semua
.....Pastu orang peluk mak .....Badan mak panas ....

Tapi orang tetap peluk mak .....Orang cakap kat mak ' Allahu Akbar mak' mak balas balik 'Allahu Akbar' ..
Petang tu orang tak nak balik rumah ..... Orang nak habiskan masa dengan mak ...
Sebelum balik orang gi isi minyak kete penuh-penuh ...
Orang keluarkan duit dari ATM siap-siap ....Orang tak mau nanti kalut ...
Balik rumah orang suruh budak-budak tu kemas rumah ...
Orang masak-masak sebab esok nak gi hospital jaga mak ..Lepas solat Isya orang baring ....

Tiba-tiba akak called ...Akak cakap mak dah lain macam ....
Orang terus terduduk
...Patutlah mak asyik cakap mak nie dah tak lama lagi ....
Mak asyik beritahu kat orang duit mak simpan kat mana ....
Mak cakap duit Tabung Haji tak ada penama lagi ...
Mak cakap hutang piutang mak nanti orang kena tolong bayarkan .....
Mak cakap kalau mak tak tengok rumah baru orang mak ghalat ....
Rupa-rupanya masa mak nak pegi dah sampai

....Patutlah mak cakap mak nak pergi dalam pergi dalam keadaan belajar Al-Quran ....
Rupa-rupanya mak dah nak pergi tinggalkan orang
Mak...
Orang cakap kat kakak suruh sapa-sapa ambik orang Kete orang
angah pakai gi tengok mak ...
Orang terus gi dapur
Tak sedar empat mata tangga orang lompat ...
Orang gi mandi
Dah keluar dari bilik air orang masuk semula ...
Orang mandi semula ....Pastu orang siap-siap ....
Orang panggil Makcik Esah sebelah ....Orang cakap mak dah lain macam

....Hati orang dah berkata-kata dah mak ....Masa untuk kita berpisah dah sampai
Orang gi rumah belakang ...
Orang cakap sekali lagi ...
Tapi kali nie orang dah tak dapat tahan lagi mak ...
Orang meraung sekuat hati orang mak ...
Orang tunggu Pak Yus cakap nak ambik tapi tak sampai-sampai ...
Orang called dia tapi dia cakap nanti tak sempat
...Orang called akak tapi akak cakap tak sempat gak ...
Orang called angah dan angah pun cakap tak sempat ...
Kenapa tak sempat semuanya nie
....Mak Midah datang ambik orang mak ..
Dalam kete Mak Midah peluk orang ....
Tok Lan cakap mak dah tak ada ....
Orang jerit kuat-kuat mak

....Lamanya mak nak sampai ke hospital mak ...
Sampai ke parking orang lari ke wad mak ....
Orang naik lif ....
Sampai kat wad orang lari gi ke bilik mak ....
Orang tengok mak dah terbujur kaku ...
Mereka tutup mak

...Orang tak dapat tahan lagi mak ....
Orang buka tutup mak tu ...
Orang tengok muka mak manis amat ....
Mak macam orang tidur aje ....
Orang
cium mak orang peluk mak ....Orang cakap kat mak
"Mak , abah dah tunggu mak kat sana ya.. mak tak sabar lagi nak jumpa abah ya mak..
pergilah mak jumpa abah .. sampai masa nanti kita akan jumpa gak"

Orang peluk mak lagi....Orang bacakan surah Yassin untuk mak
Tiba-tiba ada orang datang nak ambik mak ...
Nak tolak mak gi bilik mayat ...Orang ikut dari belakang ...
Orang dah tak kisah lagi dah dgn muka orang ...
Orang jumpa pesakit lain ...
Orang cakap mak dah tak ada
....Orang jumpa pakcik yang selalu lepak dengan orang ....
Orang cakap pakcik mak saya dah tak ada ...
Pakcik tu cakap tak apa sabarlah nak
Mak
Malam tu orang jadi anak yatim piatu mak...
Orang balik rumah ...Orang tengok tempat yang mereka nak letakkan mak ...
Tilam tu orang baru beli Sabtu lepas mak ...
Orang beli dengan bantal lagi ....
Orang nak mak selesa bila orang dah boleh bawak mak balik nanti ...
Mereka bentangkan cadar buruk bantal keras ....
Orang marah ....
Orang cakap kalau tak tau jangan buat ....Mak tak suka cadar nie ....
Orang ambik cadar yang orang belikan mak ....
Orang ambik bantal yang mak paling suka ....
Orang bentangkan ganti yang baru ...
Mak dah sampai akak cakap
...Orang tengok mak ...
Ada darah kat hidung dan mulut mak ....
Agaknya darah sebab nak keluarkan tiub agaknya ...
Orang bersihkan darah mak
....Ramai yang tolong orang ....Orang ambik air panas ....
Orang campurkan air Hai-O
Mak ingatkan orang belikan mak penapis air Hai-o
....Orang nak mak minum air yang bersih .....
Tak apalah dulu mak tak mampu nak belikan orang ....Sekarang orang belikan mak ....

Tapi orang tak ralat mak
Sebab mak dapat minum air bersih ...
Malam-malam orang rendamkan kaki mak dengan air tu ....
Mak cakap kembung lah mak minum air nie
....Orang gelak aje .....Orang cakap tak apalah mak ....
Orang nak mak sihat aje ...Kita nak gi shopping ke Kelantan nie mak

Mak....
14 April tarikh memisahkan kita mak ....
Mak dulu mandikan kami .....
Tapi sekarang kami mandikan mak .....
Orang tengok mak.....
Orang usap kepala mak ....
Tadi orang tolong mereka kafankan mak....
Orang nak tengok mak ...

Saat-saat perpisahan kita dah hampir tiba mak ...
Orang peluk mak orang cium mak....
Orang ikut mak sampai tanah perkuburan ...Mak dimasukkan ke liang lahad....
Saat perpisahan kita dah tiba mak
Mak bersemadilah di sana ya mak.....
Sampai masa orang akan ikut mak .Orang nak ambik semangat mak yang sentiasa kuat tabah...
Tapi orang tak mampu mak

Mak
Orang rindu kat mak....Orang rindu amat sangat mak ...Mak
...Datanglah mak peluk orang .....
Orang rindukan mak...Makkkkkkkkkkkkk
....Nantilah orang sambung lagi ....
Orang dah menangis dah nie mak
Mak ORANG RINDU MAK sgt makkkk

p/s: (Peringatan untuk diriku juga) bagi yg masih punya ibu bapa hargai mereka semasa masih ada..sebagai seorg anak selagi idupnya org tua selagi itulah kt cuba berbakti membahagiakn selagi terdaya...amin
*** Ibu, abah anis sayang sesangat kalian berdua....  moga kalian sentiasa dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki, bahagia selalu disamping orang yang tersayang dan dirahmati oleh Allah... x puas lagi anakmu merasakan kasih sayang kalian. (mood: rasa cam nak balik kampung skang gak, nak peluk mereka berdua...uwaaa..)

Tiada ulasan:

Anugerah Illahi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Hadiah Illahi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers