Khamis, 21 Julai 2011

Akibat Kecuaian Pemandu Van Tadika

Kemalangan yang mengejutkan..


“Tolong wan, adik sakit..., tolong adik...,” jerit kanak-kanak berusia tiga tahun kepada neneknya selepas diseret sejauh hampir 100 meter oleh van dinaikinya menyebabkan kulit kepalanya terkoyak sehingga menampakkan tempurung kepala, pagi kelmarin.
Kejadian kira-kira jam 11.30 pagi di Bandar Baru Putra, Bercham di sini, turut mengakibatkan Muhammad Haziq Aqasha Muhamad Sazali, cedera di perut dan tangan kirinya. Mangsa diseret di depan neneknya, Timah Sukaimi, 70, yang sedang menunggu di pintu untuk menyambut kepulangan cucunya taska.

Menurut Timah, ketika kejadian dia mahu membuka pagar sebelum dikejutkan dengan jeritan Muhammad Haziq. “Saya sangka adik (nama timangan mangsa) diculik kerana dia tidak kelihatan di tepi jalan selepas van dinaikinya bergerak pergi. “Jeritannya bertambah nyaring menyebabkan saya panik dan seperti orang tidak siuman mencarinya sekitar kawasan rumah,” katanya ketika ditemui di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini, semalam.
Warga emas yang uzur dan berjalan menggunakan tongkat itu hampir pengsan selepas dimaklumkan jiran yang turut terdengar jeritan itu bahawa cucunya diseret van.

Kejadian dipercayai berlaku apabila beg galas dibawa mangsa tersangkut pada pintu van ketika menutupnya dan pemandu van yang menyangka mangsa sudah turun, memecut kenderaannya.

Tindakan pemandu van itu menyebabkan Muhammad Haziq terseret sejauh hampir 100 meter di bahagian bawah kenderaan dalam keadaan terbaring.

Mujur tindakan berani seorang wanita yang juga jiran keluarga mangsa melangkah ke tengah jalan untuk memberhentikan van itu berjaya menyelamatkan Muhammad Haziq daripada maut.

Pemandu van, seorang lelaki berusia 50-an mendakwa tidak mendengar jeritan mangsa ketika ditanya jiran wanita itu.
Jiran itu kemudian meminta orang ramai mengangkat mangsa yang meraung kesakitan ke dalam van sebelum dihantar ke Klinik Kesihatan Tanjung Rambutan. Bapa mangsa, Muhamad Sazali Yahaya, 30, anggota Batalion 1 Pasukan Gerakan Am (PGA) Ulu Kinta berkata, jirannya itu memaklumkan kejadian berkenaan kepadanya.

“Dia terlebih dulu memberitahu kejadian itu kepada ibu saya (Timah) sebelum menghubungi saya yang ketika itu berada di Hospital Bahagia Ulu Kinta (HBUK) bagi menghantar makanan kepada isteri yang bertugas sebagai jururawat di sana.

“Saya bersama isteri bergegas ke klinik berkenaan dan luluh hati kami melihat keadaan anak yang meraung kesakitan. Saya cuba tabahkan diri untuk menenangkan perasaan, tetapi gagal,” katanya sebak.

Muhamad Sazali berkata, dia bertambah sayu selepas Muhammad Haziq meminta dia dan isteri berhenti menangis.

“Haziq pintar biarpun baru berusia tiga tahun lima bulan. Dalam keadaan sakit dia masih sempat menasihatkan saya dan isteri supaya jangan menangis kerana dia tidak mahu mati lagi,” katanya.

Berikutan kecederaan parah dialaminya, Muhammad Haziq dimasukkan ke bahagian kecemasan HRPB sebelum menjalani pembedahan.

Muhamad Sazali berkata, menurut doktor, anaknya mungkin mengalami kecacatan kekal pada dua jari tangan kirinya selepas urat saraf di bahagian itu hancur dan putus.

Pembedahan awal yang dilakukan ialah untuk mengambil cebisan kulit paha bagi ditampal pada perutnya.

Muhamad Sazali tidak menolak kemungkinan mengambil tindakan undang-undang terhadap pemandu van terbabit, namun tumpuannya kini ialah terhadap anaknya yang bakal menjalani satu lagi pembedahan plastik bagi menutup tempurung kepala.

p/s: Mama cukup pantang dengar kes2 camni... Ini betul2 kecuaian pemandu tersebut... Sepatutnya tugas pemandu, bila setiap penumpang turun, tengok/pastikan la samaada penumpang tersebut benar2 turun atau x... ni dengar ja pintu tutup trus jalan...apa salahnya jeling sket dekat cermin tepi tuh check balik samaada selamat turun atau x...bukan nak suruh turun van pon...ni nasib la budak tuh selamat...ada jiran sempat tahan van tuh..kalu x? pikir2kanlah...

mood: terus spoil pagi2 buta nih.... tringat anak kat rumah pengasuh.... Ya Allah engkau lindungilah anakku dari bahaya...amin....

kredit: Lulupage

****************************************


8 ulasan:

Nisa' Azman berkata...

sedih n sgt2 mnyayat hati.. aih.. moge haziq akn slamat dlm pembedahan tue..

eITA berkata...

memang salah pemandu van la...lgsg x cek budak dh turun ke blum...tibe2 pn teringat anak kt taska....lindungilah anak2 kite ni ye

ita berkata...

yer lah naik bulu roma baca artikel ni... rasa nak nangis pun ada... saya mmg x blh baca lau bdk2 sakit ni... teringat anak kat taska

mama irfan berkata...

tu lah... harap sume benda camni x jadi la kat anak kita..atas kecuaian orang lain...

YaNNa berkata...

kesian kan.. pagi2 lagi da bace paper... alahai.. lebih kurang baye anak saye... serius simpati.. nampak tengkorak tu.. kite yang terkene pisau pun da pedih, ni kan budak kecik... dijauhkan lah sume tu dr anak kite....

*walaupun amik sendiri anak pegi dan balek sekolah, tapi, kne sentiase beringat kat diri sendiri kan...

mrs puex berkata...

salam..

anak malang nih ialah anak buah kpd kakak di opisku..dah tau brite tergempar nih smlm..terkejut n sedih..lets pray for himm..

mrs puex berkata...

salam..

anak malang nih ialah anak buah kpd kakak di opisku..dah tau brite tergempar nih smlm..terkejut n sedih..lets pray for himm..

mama irfan berkata...

harap adik haziq akan kuat dalam menempuh dugaan ini dan akan kembali sihat....amin....

mrs puex: tul ka? ada info terbaru ka sal ni?

Anugerah Illahi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Hadiah Illahi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers