Selasa, 26 Julai 2011

Orang Asli Tidak Pernah Jumpa Manusia Moden Ditemui di Amazon

Beberapa pegawai Yayasan Pribumi Nasional Brazil (Funai) mengesahkan kewujudan populasi orang asli yang belum pernah menjalin hubungan dengan manusia luar di hutan hujan Amazon selepas satu puak mengandungi 200 orang dikesan menerusi satelit.


Tiga kawasan lapang yang diduduki puak itu dikenal pasti terletak di barat daya Brazil berhampiran sempadan Peru tetapi kewujudan mereka hanya disahkan selepas beberapa ekspedisi udara dengan menggunakan sebuah pesawat dibuat pada April lalu.

Dalam awal minggu ini juga, tiga kawasan dikesan telah dibersihkan dalam hutan di barat daya dekat sempadan Peru.Para pegawai yayasan pribumi itu mengganggarkan terdapat 68 populasi hidup terasing yang tinggal jauh di tengah hutan Amazon.

Puak orang asli yang baru ditemui itu tinggal di dalam empat rumah beratap jerami dan menanam jagung, pisang dan kacang tanah dan tanaman lain.Komuniti itu tinggal berhampiran sempadan Peru di hutan simpan Vale do Javari seluas negara Portugal dan menjadi tempat tinggal lebih 14 puak pribumi yang hidup terpencil.
 

"Kerja-kerja untuk mengenal pasti dan melindungi populasi itu adalah sebahagian daripada dasar awam Brazil," kata seorang penyelaras yayasan berkenaan, Fabricio Amorim.

Menurutnya, pemerhatian awal menunjukkan puak orang asli itu tergolong dalam etnik yang menggunakan bahasa pano yang hidup dari hutan Amazon di Brazil sehingga ke hutan di Peru dan Bolivia.Kawasan berkenaan memiliki bilangan puak orang asli yang terbesar di dunia.

 
 
 
 
 
 
 

source: kosmo

p/s: masih ada lagi manusia yang ketinggalan dari dunia moden skang ni...huhu

**********************************


4 ulasan:

amiey lee berkata...

huhu bila tgk diorang nih rasa kelakar plak..sbb cara diorang pandang atas tu macm jakun...mcm tak penah tgk msti ada helikopter atas tuh kan???

mimie.. berkata...

eee takut pun ada teng0k dorg..sebab kalau la dia terjumpa kiter,mana la tahu dia makan kiter ke kan..eee...takutt...

mama irfan berkata...

amiey lee: mesti diorang ni x penah tengok helikopter.. tu yang pakat suma kaum dia kuar tengok..kih..kih

mama irfan berkata...

mimie: x pa mimi... diorang jauh ngan kita.. mimie selamat..huhu

Anugerah Illahi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Hadiah Illahi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers