Rabu, 12 Disember 2012

Kebaikan Cuka

~gambar encik google~



SELAIN bahan penyedap makanan serta pengawet semula jadi, cuka juga boleh dijadikan bahan pencuci yang berkesan untuk membuang segala kotoran pada barangan dapur dengan lebih selamat tanpa mencemarkan makanan.

Cuka yang boleh bertahan lama mempunyai sifat berasid semula jadi, tidak perlu disejukkan dan akan kekal tidak berubah untuk tempoh yang panjang. Biarpun ada perubahan warna atau berlaku kekeruhan, ia hanya bersifat estetik dan masih boleh digunakan.

Adakah penggunaan cuka sebagai pembersih selamat? Cuka sebenarnya ialah hasil sampingan yang terhasil daripada buah-buahan, sayuran dan bijiran, menjadikannya boleh dimakan dan mudah mereput.

Ia sebenarnya pencuci barangan rumah yang terbaik untuk kegunaan sekeluarga kerana sifatnya yang selamat bukan saja untuk persekitaran, malah manusia terutama kepada mereka yang mengalami masalah kesihatan seperti asma dan di kalangan kanak-kanak kecil.

Mencuci menggunakan cuka juga memberi kesan memberangsangkan yang mungkin tidak pernah difikirkan kerana selalunya lebih mudah membeli bahan pencuci bersabun yang bukan saja bahaya jika ditelan kanak-kanak, ia juga mencemarkan persekitaran.

Cuka yang boleh didapati pada harga yang sangat murah tidak mengandungi toksik berbahaya dan boleh membantu memudahkan banyak kerja pembersihan di dapur.

Selain boleh dicampur satu bahagian cuka dengan satu bahagian air untuk membersih dan mengilatkan barangan kaca, ia juga boleh mengeluarkan kotoran degil daripada kawasan yang sering digunakan untuk memasak.

Malah cuka mempunyai keberkesanan mencuci lebih baik berbanding pencuci lain kerana ia mempunyai sifat berasid yang mampu menguraikan kotoran lama.

Kegunaannya bukan untuk mencuci satu jenis barangan saja, malah ia boleh digunakan untuk mencuci hampir semua bahagian yang ada di rumah termasuk lantai, pinggan mangkuk dan periuk belanga.

Selain itu, cuka juga lembut pada tangan jadi tidak ada istilah tangan menggelupas atau kering akibat terkena pencuci yang kuat dan merosakkan kulit tangan.

Lebih menarik, harganya yang murah menjimatkan perbelanjaan keluarga terutama mereka yang mempunyai bilangan ahli keluarga yang ramai serta bajet terhad untuk pembelian barangan keperluan rumah.

Cuka sudah digunakan sejak beberapa generasi sebagai penghilang kotoran, permukaan bercendawan, menghilangkan buih sabun, pengilat, penanggal kerak, pelembut fabrik, mengharumkan bilik dan ejen menghapuskan aliran tersumbat.

Ia juga boleh digunakan untuk membuang kotoran pada pakaian dan permaidani, ketuhar mikro yang kotor, berlumut dan cap jari pada barangan berkilat termasuk barangan tahan karat.

Walaupun cuka mempunyai bau yang agak kuat, ia hilang dengan cepat dan tidak meninggalkan bau kurang menyenangkan.

Cara menggunakan cuka juga sangat mudah untuk membersihkan seluruh dapur dan rumah. Hanya masukkan cuka dalam bekas penyembur dan sembur pada mana-mana bahagian yang hendak dibersihkan.

Sembur dalam jarak antara 15 hingga 20 inci dari permukaan kotor dan kemudian sapu dengan kain bersih atau tuala kertas. Ia tidak perlu dibilas kerana tidak meninggalkan sebarang kesan melekit dan simpan bekas penyembur di dapur supaya ia mudah digunakan setiap kali diperlukan.

Semburan cuka tidak akan merosakkan mata biarpun ia boleh menyebabkan rasa pedih jika terkena mata, oleh itu berhati-hati ketika menyembur.

Cuka juga boleh digunakan untuk membersihkan lantai seramik, dinding, mengilatkan cermin dan tingkap, membersihkan langsir, menguraikan kotoran degil yang terbentuk lama dalam bekas pembuat kopi, cerek, kepala pancuran mandi, menghilangkan bau busuk dan mencuci kasut, pakaian dan permaidani.

Lebih menarik, cuka juga mempunyai sifat antibakteria yang boleh menjaga kebersihan rumah secara lebih baik dan membuatkan rumah menjadi lebih selamat untuk kanak-kanak.



sumber: METRO

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
sharing is caring
~~~~~~~~~~~

Selasa, 6 November 2012

PEMANGGANG AJAIB - MURAH


PING PING PING

PENGUMUMAN !!!!!!

tringin nak beli????


KORANG NAK TAHU??????

 
JENAMA 'HAPPY CALL' LA YANG PALING LAMA DI PASARAN BERBANDING JENAMA LAIN SEPERTI 'IKAN' DAN 'VANTAGE'

LEBIH BESAR SAIZ DARI PEMANGGANG JENAMA 'IKAN'

KORANG SEARCH YOUTUBE JA CONFIRM BERMACAM2 RESEPI ADA DARI JENAMA HAPPY CALL (KALAH JENAMA LAIN..HEHE)

PRODUK DARI KOREA




RM 109 (TERMASUK POS)

CALL : 019-3332409 (ayu)

Apa yang anda perlu tahu mengenai produk ini:-

> Happy call Double pan/ with grill merupakan alat memasak teknologi modern yang direka khas untuk anda yang inginkan kesempurnaan

> Kerja memasak menjadi lebih mudah spt, membakar, memanggang, menggoreng, mengukus,merebus dsb

> Produk BEST SELLER dan produk berkualiti yang tidak diragukan lagi kualitinya

> Berpeluang mencipta sendiri masakan kesukaan anda dan memperoleh hasil masakan yang sangat memuaskan

> Produk import dari korea dengan dilengkapi seal anti tumpah dan pegangan yang panjang sehingga menjadi lebih mudah digunakan

> Dilengkapi bahan anti melekit/melekat pada permukaan dan lebih mudah dibersihkan.

> Boleh dimasak tanpa minyak dan sangat sesuai untuk anda yang sedang diet

> Memasak tanpa minyak akan mengurangi lemak

*Happy Call membuat acara masak menjadi happy.....*



Spesifikasi:-



1. Sistem Pengunci Magnetik (magnetic locking mechanism /handle)

2. Pegangan Stainless Steel (stainless steel holder)

3. Tempat penampung minyak /wap air

4. Penahan minyak (hinge joint /oil receptacle)

5. Lubang wap (steam vent /port)

6. Gagang Anti Panas (controured head resistant handle)



Happy Call Memiliki lingkaran rekabentuk 2 sisi permukaan pan yang tinggi (Dow Corning, USA) dengan gagang bermagnetik, hingga:-


* Menghasilkan pressure tinggi

* Proses masak menjadi lebih cepat 30-40%

* Tidak tumpah saat masakan dibolak-balik

* Kepanasan yang dihasilkan merata (haba yang dihasilkan boleh meresap disetiap makanan) ikan dan daging terasa lembut didalam dan crispy diluar



Manfaat Happy Call antara lain:-

* Memanggang ikan, udang, aneka seafood, steak, sate, martabak, pizza, cake

* Menggoreng nasi goreng dari beras, menumis sayuran,popcorn dengan sempurna

* Dapur bersih bebas percikan minyak.Tanpa asap dan bau

* Dilengkapi dengan tiga lapisan seramik special, menjadikan permukaan bebas melekat, hanya perlu sedikit minyak

* Kuat dan tahan lama serta mudah dibersihkan

* Mengatasi problem memasak ikan! (tanpa percikan minyak)

* Sajian lebih nikmat dan kaya zat

Rabu, 31 Oktober 2012

Renungan Kaum Muslimah Yang Belum Bertudung


Kisah yang akan diceritakan selepas ini mungkin hanya cerita dongengan bagi sesetengah insan, namun bagi sesetengah insan lain yang ingin mencari Islam sebenar, kisah yang akan diceritakan selepas ini Insya’Allah akan memberi sedikit inspirasi kepada mereka untuk membentuk diri dan juga keluarga kita agar melaksanakan satu perintah besar daripada Al-Khaliq berkenaan penjagaan aurat khususnya untuk muslimah sekalian dengan sempurna.


Kisah ini diceritakan daripada seorang sahabat.
Saya ingin bercerita mengenai kisah adik saya, Aliya(bukan nama sebenar), seorang gadis yang baru menginjak dewasa tetapi agak kasar dan suka berkelakuan seperti lelaki. Ketika usianya mencecah 17 tahun perkembangan tingkah lakunya benar-benar membimbangkan ibu. Dia sering membawa teman-teman lelakinya pulang ke rumah. Situasi ini menyebabkan ibu tidak senang tambahan pula ibu merupakan guru al-Quran.

Bagi mengelakkan pergaulan yang terlalu bebas, ibu telah meminta adik memakai tudung. Permintaan ibu itu ditolaknya sehingga seringkali berlaku pertengkaran-pertengkaran kecil antara mereka. Pernah pada suatu masa, adik berkata dengan suara yang agak keras,”Cuba mama tengok, jiran-jiran kita pun ada yang anaknya pakai tudung, tapi perangainya sama je macam orang yang tak pakai tudung. Sampai kawan-kawan Aliya kat sekolah, yang pakai tudung pun selalu keluar dating dengan boyfriend diorang, pegang-pegang tangan. Liya ni, walaupun tak pakai tudung, tak pernah buat macam tu!”

Ibu hanya mampu mengeluh mendengar kata-kata adik. Kadang kala saya terlihat ibu menangis di akhir malam. Dalam Qiamullailnya.Terdengar lirik doanya ” Ya Allah, kenalkan Aliya dengan hukum-Mu”.
Pada satu hari, ada jiran yang baru pindah berhampiran rumah kami.Sebuah keluarga yang mempunyai enam orang anak yang masih kecil. Suaminya bernama Abu khoiri, (nama sebenarnya siapa, tak dapat dipastikan). Saya mengenalinya sewaktu di masjid. Setelah beberapa lama mereka tinggal berhampiran rumah kami, timbul desas-desus mengenai isteri Abu Khoiri yang tidak pernah keluar rumah, hingga ada yang menggelarnya si buta, bisu dan tuli. Perkara ini telah sampai ke pengetahuan adik. Dia bertanya kepada saya, “Abang, betul ke orang yang baru pindah itu, isterinya buta,bisu dan tuli?”. Lalu saya menjawab sambil lewa, “Kalau nak tau sangat, pergi rumah mereka, tanya sendiri”.

Rupa-rupanya adik mengambil serius kata-kata saya dan benar-benar pergi ke rumah Abu Khoiri. Sekembalinya dari rumah mereka, saya melihat perubahan yang benar-benar mendadak berlaku pada wajah adik. Wajahnya yang tak pernah muram atau lesu menjadi pucat lesi. Entah apa yang dah berlaku? Namun, selang dua hari kemudian, dia minta ibu buatkan tudung. Tudung yang labuh. Adik pakai baju labuh. Lengan panjang pula tu. Saya sendiri jadi bingung. Bingung bercampur syukur kepada Allah SWT kerana saya melihat perubahan yang ajaib.

Ya, saya katakan ajaib kerana dia berubah seratus peratus! Tiada lagi anak-anak muda atau teman-teman wanitanya yang datang ke rumah hanya untuk bercakap perkara-perkara yang tidak tentu arah. Saya lihat, dia banyak merenung, banyak baca majalah Islam (biasanya dia suka beli majalah hiburan), dan saya lihat ibadahnya pun melebihi saya sendiri. Tak ketinggalan tahajudnya, bacaan Qur’annya, solat sunatnya dan yang lebih menakjubkan lagi, bila kawan-kawan saya datang, dia menundukkan pandangan. Segala puji bagi Engkau wahai Allah, jerit hati saya.

Tidak lama kemudian, saya mendapat panggilan untuk bekerja di kalimantan, kerja di satu perusahaan minyak CALTEX. Dua bulan setelah saya bekerja di sana, saya mendapat khabar bahawa adik sakit tenat hingga ibu memanggil saya pulang ke kampung. Dalam perjalanan, saya tak henti-henti berdoa kepada Allah SWT agar adik di beri kesembuhan, hanya itu yang mampu saya usahakan. Ketika saya sampai di rumah, di depan pintu sudah ramai orang. Hati berdebar-debar, tak dapat ditahan. Saya berlari masuk ke dalam rumah. Saya lihat ibu menangis. Saya segera menghampiri ibu lantas memeluknya. Dalam esak tangisnya ibu memberitahu, “Dhi, adik boleh mengucapkan kalimat Syahadah di akhir hidupnya”. Air mata ini tak dapat ditahan lagi!!

Setelah selesai upacara pengkebumian dan lain-lainnya, saya masuk ke bilik adik. Saya lihat di atas mejanya terletak sebuah diari.Diari yang selalu adik tulis. Diari tempat adik menghabiskan waktunya sebelum tidur semasa hayatnya. Kemudian diari itu saya buka sehelai demi sehelai. Hingga sampai pada satu halaman yang menguak misteri dan pertanyaan yang selalu timbul di hati ini – Perubahan yang terjadi ketika adik baru pulang dari rumah Abu khoiri. Di situ tertera soaljawab antara adik dan isteri jiran kami itu.

Butirannya seperti ini: Soaljawab (saya lihat di lembaran itu terdapat banyak bekas airmata)
Aliya: (Aku hairan,wajah wanita ini cerah dan bersinar seperti bidadari) Mak cik, wajah mak cik sangat muda dan cantik!
Isteri jiranku : Alhamdulillah. Sesungguhnya kecantikan itu datang dari lubuk hati.
Aliya : Tapi, mak cik kan dah ada anak enam. Tapi masih kelihatan cantik.
Isteri jiranku : Subhanallah! Sesungguhnya keindahan itu milik Allah SWT. Dan bila Allah SWT berkehendak. Siapakah yang boleh menolaknya?
Aliya : Mak Cik, selama ini ibu saya selalu menyuruh saya memakai tudung, tapi saya selalu menolak kerana saya rasa tak ada masalah kalau saya tak pakai tudung asalkan saya berkelakuan baik. Saya tengok, banyak wanita yang pakai tudung tapi kelakuannya melebihi kami yang tak pakai. Sampaikan saya tak pernah rasa nak pakai tudung. Pendapat mak cik bagaimana?
Isteri jiranku : Aliya, sesungguhnya Allah SWT menjadikan seluruh tubuh wanita ini perhiasan dari hujung rambut hingga hujung kaki, segala sesuatu dari tubuh kita yang terlihat oleh bukan mahram kita semuanya akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah SWT nanti. Tudung adalah salah satu perlindungan untuk wanita!
Aliya : Tapi yang saya tengok, banyak wanita bertudung yang kelakuannya tak elok.
Isteri jiranku : Tudung hanyalah kain , tapi hakikat atau makna disebalik tudung itu sendiri yang harus kita fahami.
Aliya : Apakah hakikat tudung?
Isteri jiranku : Hakikat tudung adalah perlindungan zahir batin, lindungi mata kamu dari memandang lelaki yang bukan mahram kamu, lindungi lidah kamu dari mengumpat orang dan bercakap perkara yang sia-sia. Sentiasalah lazimi lidah dengan zikir kepada Allah SWT, lindungi telinga kamu dari mendengar perkara yang mengundang mudharat baik untuk dirimu mahupun masyarakat , lindungi hidungmu dari mencium segala yang berbau busuk, lindungi tangan-tangan kamu dari berbuat sesuatu yang tidak senonoh, lindungi kaki kamu dari melangkah menuju maksiat, lindungi fikiran kamu dari berfikir perkara yang mengundang syaitan untuk memperdayai nafsu kamu, lindungi hati kamu dari sesuatu selain Allah SWT, bila kamu sudah biasa, maka tudung yang kamu pakai akan menyinari hati kamu. Itulah hakikat tudung.
Aliya : Mak cik, sekarang saya sudah jelas tentang erti tudung. Mudah mudahan saya mampu pakai tudung. Tapi, macam mana saya nak buat semua tu?
Isteri jiranku : Duhai Aliya, bila kamu memakai tudung, itulah kurniaan dan rahmat yang datang dari Allah SWT yang Maha Pemberi Rahmat , bila kamu mensyukuri rahmat itu, kamu akan diberi kekuatan untuk melaksanakan amalan-amalan ‘tudung’ hingga mencapai kesempurnaan yang diinginkan Allah SWT. Duhai Aliya, ingatlah akan satu hari di mana seluruh manusia akan dibangkitkan ketika ditiup sangkakala yang kedua.

Pada saat roh-roh manusia seperti anai-anai yang bertebaran dan dikumpulkan dalam satu padang yang tiada batas, yang tanahnya dari logam yang panas, tiada rumput mahupun tumbuhan, ketika tujuh matahari didekatkan di atas kepala kita namun keadaan gelap gelita, ketika seluruh manusia ketakutan, ketika ibu tidak mempedulikan anaknya, anak tidak mempedulikan ibunya, sanak-saudara tidak kenal satu sama lain lagi, antara satu sama lain boleh menjadi musuh lantaran satu kebaikan lebih berharga dari segala sesuatu yang ada di alam ini, ketika manusia berbaris dengan barisan yang panjang dan masing masing hanya mempedulikan nasib dirinya, dan pada saat itu ada yang berpeluh kerana rasa takut yang luar biasa hingga tenggelam dirinya akibat peluh yang banyak, dan bermacam macam rupa-rupa bentuk manusia yang tergantung amalannya , ada yang melihat ketika hidupnya namun buta ketika dibangkitkan, ada yang berbentuk seperti haiwan,ada yang berbentuk seperti syaitan, semuanya menangis.

Menangis kerana hari itu Allah SWT murka! Belum pernah Allah SWT murka sebelum dan sesudah hari itu. Hingga ribuan tahun manusia dibiarkan Allah SWT dipadang mahsyar yang panas membara hinggalah sampai ke Timbangan Mizan. Hari itulah dipanggil hari Hisab. Duhai Aliya, bila kita tidak berusaha untuk beramal pada hari ini, entah dengan apa nanti kita akan menjawab bila kita di tanya oleh Yang Maha Perkasa, Yang Maha Besar , Yang Maha Kuat , Yang Maha Agung, Allah SWT.
Sampai di sini sahaja kisah itu saya baca kerana di sini tulisannya terhenti dan saya lihat banyak titisan airmata yang jatuh dari pelupuk matanya. Subhanallah! Saya selak halaman berikutnya dan saya lihat tertera tulisan kecil dibawah tulisan itu
“buta ,tuli dan bisu.. wanita yang tidak pernah melihat lelaki selain mahramnya , wanita yang tidak pernah mahu mendengar perkara yang dapat mengundang murka Allah SWT , wanita tidak pernah berbicara ghibah dan segala sesuatu yang mengundang dosa dan sia sia”
Tak tahan airmata ini pun jatuh. Semoga Allah SWT menerima adikku disisinya. Amin.
Subhanallah! Saya harap cerita ini boleh menjadi iktibar bagi kita semua. Wassalam.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
sharing is caring
~~~~~~~~~

Selasa, 30 Oktober 2012

Bayi Demam / Serangan Sawan : Tindakan Anda



Bayi Demam Sejukkan BadannyaAnak kecil mudah mendapat demam disebabkan cuaca panas dan jangkitan kuman. Demam bukannya penyakit tetapi hanya gejala yang sering oleh bayi. Suhu badannya yang normal ialah 36 hingga 37Oc. Suhu badannya yang melebihi 37Oc menandakan anak anda demam. Bagi anak yang dibawah usia enam bulan, suhu badan melebihi 37Oc adalah serius. Jika ia kekal tinggi sehingga boleh mencecah 40Oc, ia berisiko berlakunya konvulsi (kekejangan) atau serangan sawan kepada bayi anda.


Tindakan Anda :...
• Lap pada anggota badannya, berikan parasetamol
• Galakkan anak minuk air banyak
• Berjumpa doktor untuk rawatan lanjut jika suhu badan naik mendadak dan bayi masih demam.

Ubat Demam

Beri ubat demam mengikut dos pada label ubat yang disarankan oleh doktor. Beri ubat demam secara konsisten supaya suhu badannya berkurang. Pada masa yang sama sentiasa kawal suhu badannya untuk mengelak daripada meningkat kepada 40Oc yang mengakibatkan bayi berisiko mendapat sawan. Dalam pada itu, ubat demam yang diberi melalui dubur (pastikan ubat demam jenis ini sentiasa ada dalam simpanan anda untuk keperluan kecemasan) boleh diberi sekiranya suhu badannya hampir mencecah 40Oc. Segera berjumpa doktor untuk rawatan lanjut. Juga pastikan termometer (digalakkan memiliki termometer digital) sentiasa di dalam beg anda.

Mesti Tahu

Jika berlaku serangan sawan (kekejangan otot) di rumah atau dalam perjalanan ke hospital, basahkan badan bayi anda umpama anda memandikannya.

Waktu kecemasan ini, ambil air untuk basahkan seluruh badannya. Jangan biarkan situasi ini berlaku lebih satu minit. Ketika ini badannya akan mengeras dan anak matanya akan naik ke atas disebabkan suhu badannya sudah mencecah 40Oc. dia akan kembali normal setelah badannya kembali sejuk. Pastikan anak anda menangis kerana ia tanda dia sudah sedar. Segera masukkan ubat yang diberi melalui dubur (jika ada).

Segera bawalah ke hospital untuk rawatan lanjut. Jika situasi ia pernah berlaku kepada anak anda, kemungkinan ia akan berulang lagi jika anda mengabaikan pengambilan ubat demam secara konsisten walaupun dia sudah berusia enam tahun. Situasi kemungkinan ini akan berlaku sehingga anak berusia tujuh tahun. Serangan sawan boleh mengakibatkan berlaku kecacatan otak, malah jika dibiarkan terlalu lama serangan sawan ini boleh mengundang maut kepada anak anda. Waspadalah jika anak demam!

Sumber: Pa&Ma

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sharing is caring
~~~~~~~

Selasa, 16 Oktober 2012

10 Tips Mengajar Anak



Bayi kecil tidak semestinya tidak boleh diajar. Jika anda mahu bayi anda menjadi pintar, anda perlu bersedia untuk melakukan apa sahaja untuk membantu bayi anda mencapai sepenuhnya potensi dirinya.



1. Pengulangan

Bayi cepat belajar jika anda sentiasa melakukan pengulangan secara konsisten. Sebagai contoh, jika anda mahu mengajar bayi anda tentang warna, sebutkan warna itu misalnya warna biru. Begitu juga dengan abjad atau nombor. Jika anda terjumpa abjad atau nombor, sebutkan dengan kuat. Biarkan bayi anda mendengar. Jika anda lakukan secara kerap, bayi akan cepat belajar. Anda juga boleh cuba meletakkan sekumpulan barang berwarna sama di hadapan bayi anda. Seterusnya sentiasa mengulangi warna itu. Ini adalah teknik pengajaran yang terbaik untuk bayi. Minda anak anda adalah seperti ‘span’ pada usia ini, ia menyerap apa sahaja pengajarang yang diberikan kepadanya. Sekarang, terpulang kepada anda untuk mengisi dengan ilmu yang berguna.



2. Jangan Berbahasa Bayi!
Goo goo gaa gaa! Bahasa bayi yang begitu mengagumkan dan ia sememangnya sangat menarik apabila anda melihat bayi comel berbahasa begitu. Tetapi jangan ikut bahasa bayi anda, jika anda ingin mengajarnya berkomunikasi. Cara ini memang sukar, tetapi inilah cara mengajar yang betul untuk bayi anda bercakap. Cuba jangan bercakap bahasa bayi apabila bersama dengannya. Cuba bayangkan anda sedang bercakap orang dewasa. Paling bagus bercakaplah dengan menggunakan bahasa yang betul. Daripada anda menggunakan ‘ne ne’ yang mewakili susu atau ‘mam mam’ untuk makanan. Anda pasti teruja bila bayi anda dapat belajar dengan pantas dengan bahasa yang betul.


3. Ganjaran

Seperti anak anda yang sudah besar, bayi juga suka diberi ganjaran. Mereka suka memberi pujian, memeluk dan menciumnya. Cubalah anda berkata ‘adik pandai’ sambil menepuk tangan, apabila bayi anda berjaya memasukkan blok mainan dalam kotak kecil. Pasti bayi anda menunjukkan riak wajah gembira kepada anda. Apa yang pasti, bayi suka dibelai dan dimanja dengan ucapan sayang. Bayi sangat suka jika dirinya dipeluk dan diberi ciuman. Selain itu, anda juga boleh memberikan ganjaran dengan memberikan biskut kegemarannya jika dia melakukan apa yang anda suka.


4. Bacakan Buku

Anda pastinya sudah biasa dengan cara ini, tetapi inilah cara istimewa untuk mengajar anak anda mengenal buku dan melatihnya untuk suka membaca buku. Bacalah kepadanya walaupun dia belum faham apa yang anda bacakan. Sambil bayi anda duduk di atas riba anda, pegang tangannya untuk dia merasai buku itu. Tetapi kadang kala, bayi anda mungkin akan mengiggit buku, biarkan dia melakukan begitu, namun pastikan buku itu jenis kain. Dalam pada itu, teruskan membacakan buku kepadanya supaya dia suka membaca buku. Bayi anda akan cuba meniru anda membaca buku dan mungkin akan membaca sendiri nanti.


5. Mula Awal
Ajarlah anak anda pada awal usianya. Perkenalkan perkara baru kepada anak anda. Jangan menunggu pada usia 3 atau 4 tahun baru hendak mula mengajarnya abjad, nombor dan objek-objek di sekelilingnya. Anda harus lakukan pengajaran sekarang! Bayangkan anak kecil anda boleh mengenal nombor, huruf atau warna pada awal usianya. Pasti anda gembira dengan kecemerlangannya.


6. Bersabar
Percayalah anak anda tidak akan pintar jika anda tidak menggunakan kaedah-kaedah yang dinyatakan seperti di atas secara konsisten. Namun anda kena bersabar untuk melakukannya kepada anak anda. Jangan putus asa, jika anda tidak mendapat melihat perubahan anak anda. Terus melakukan pengajaran sehingga anak anda pandai.


7. Penerokaan
Biarkan bayi anda melakukan penerokaan di sekelilingnya. Biarkan dia belajar memegang, merasa, menghidu bau, mendengar dan melihat. Misalnya untuk bau anda boleh sediakan bunga ros, buah epal untuk dia pegang dan puppet kecil untuk dia melihat. Namun pastikan ruang itu penerokaannya itu selamat untuk anak anda belajar dengan selesa dan gembira.


8. Belajar Dengan Gembira

Mengajar anak bukan sesuatu yang membosankan! Nyanyilah lagu dan aktiviti yang menyeronokkan untuk membantu anak anda belajar dengan gembira. Bayangkan, anda akan dapat melihat anak anda dapat belajar dengan cepat untuk mengambil barang dalam bekas permainannya. Lakukan ia setiap hari. Pasti anak anda dapat melakukan dengan baik sekali.


9. Permudahkan

Jangan meletakkan harapan yang terlalu tinggi kepada anak anda supaya dapat mengikut arahan anda dengan betul. Dia masih kecil, berilah dia masa untuk melakukannya. Jangan biarkan dia duduk sehingga 4 jam untuk belajar abjad. Lakukan aktiviti yang ringkas dan mudah dalam tempoh masa yang pendek antara 5 hingga 10 minit untuk mengelak anak anda mudah berasa bosan.


10. Teruskan!

Untuk memastikan anda berjaya mengajarnya dengan baik, lakukan pengajaran setiap hari. Jangan putus asa. Ingat anda sedang mengajar anak kecil, bukannya anak yang besar yang sudah boleh berdikari. Pengajaran satu atau dua minggu tidak mencukupi untuk anak anda. Oleh itu, lakukan ia sebagai rutin harian untuk dia mengenal tentang persekitarannya. Lakukan dengan konsisten dan fokus supaya pembelajaran ini berjaya dengan cemerlang.

Sumber : Pa&ma

Jumaat, 12 Oktober 2012

Gementaq



Salam suma....
entry ni just nak hilangkan rasa getaq....
tadi mama nyaris2 nak excident..
nak terlanggar bumper caldina....

actually time tu lampu isyarat hijau...
mama pon bawak la keta cam besa dengan radio yang agak kuat OTW ke opis...
pastu mama heran kenapa keta sebelah berenti walhal lampu hijau...
skali pandang ja depan, caldina tu brenti...
mama trus brek mengejut... aduh time tu rasa takut sangat...
mama x tau keta mama tul2 langgar keta tu tau tak...
sbb mama x kuar pon dari keta sbb blank sangat time tu...
bila pompuan tu kuar, mama pon buka pintu just tanya ' kena ka kak?'
dia cek pastu trus masuk dlm keta....
lepas tu baru mama kuar tengok... keta mama x da apa2 la....
keta dia mama x pasti sbb dia trus masuk dlm keta n blah ja...
mama pon x sempat nak minta maaf ke apa....


mama x dengar pon bunyi siren polis...
yang polis pon satu hal... tengah lampu hijau, kenderaan bawak laju, polis cross camtu ja...
mentang la bawak org besaq...
caldina pon satu napa la hang nak brek mengejut camtu... hg dah la dok depan, x kan x nampak... walhal keta sebelah hg pon dah berhenti....hang still x berhenti lagi...
mama yang dok belakang x nampak pon polis tu...

p/s taubat x mo pasang radio kuat2....(eh tapi tadi bukan kuat sangat pon...ehe...)
apapon mama minta maaf pada caldina tu ya...mama salah... ni entry luahan perasaan ja...huhu

Rabu, 26 September 2012

Celebrate My 3rd Anniversary ^_^

Salam...
isnin lepas kan anniversary mama...
ingat x da apa2 pada hari tu... skali babah wat kejutan...
walau sederhana ja kitaorang celebrate, tapi mama hargai sangat...
dah lama sangat mama tringin nak makan kek aiskrim ni...
bila annyversary mama, suami mama pon belikan...^_^
sangat happy okey...
thanks babah cuz belikan....


ini bukan mama beli... tapi dapat freee.... alhamdullillah... kalu x brapa puluh la plak untuk satu bekas besar ni...


mama taruk flavour strawberry yougurt dan coklat cip .... Irfan makan habis satu bekas... mama n babah dapat rasa sket ja.... nasi umpan, letak kat sebelah dia pon dia x layan... last buang ja semangkuk nasi tuh...malam tu dia kenyang ngan ais krim je la...



mama n babah malas nak amik pict, last anak je la yang tolong potongkan kek...huhu









~anniversary mama+babah, anak yang celebrate..heheh~

wadihana islamic steakhouse bangi

Salam
baru2 ni mama da try restoran ni...
saja nak try restoran yang lain sekitar putrajaya ni...
restoran ni hidangan dia western..
sesapa yang berminat makanan western, sila la cuba... ma suggest sangat
makanan dia sedap!!!!
terutama set chicken chop with rice ni ^_^


air mama order fresh epal dan laici...(adeh kelabu la plak gambor)


ni memang sedap... set yang mama order... ingat order skali nasi irfan makan la... skali mama dia yg habiskan, irfan sibuk nak makan jagung dia ja.... adoiiiii



ni set yang suami mama order... beef steak... kuah black paper dia mmg sedap...




Selasa, 25 September 2012

Attention To Intan_Blur

Sila contact mama....
mama da hutang ni ngan intan...




Happy 3rd Anniversary ^_^

Semalam 24 September, genap 3 tahun aku dah menjadi yang halal buat suamiku...semoga mahligai yang kita bina ini akan berkekalan sampai ke syurga..Amin

Untuk papa:
Terima kasih buat cinta mu...
Terma kasih buat kasih sayangmu...
Terima kasih buat pengertianmu..
Terima kasih buat kebesaran hatimu..
Terima kasih kerana sampai saat ini kau masih Ada untukku...

Happy anniversary sayang, keep fighting and keep holding on...
I love you more...more... And more everyday...



~24 Sept 2009, 5 Syawal, Khamis~




Jenjalan @ Ladang Anggur

Salam...
feeling kat oversea ja bila dok kat ladang anggur ni kan?? huahuahua
cuti raya bulan lepas mama berkesempatan melawat ladang anggur ni kat sik, kedah
kebetulan family mentua mama nak melawat sedara beliau yg tinggal kat sik...
kami pon apa lagi trus singgah sbb memang dekat sangat ngan umah sedara diorang...

lepas makan tengahari, perut kenyang, hati kenyang, sampai la kami kat sana....


murah????? bagi mama x berbaloi pon sbb p leh tangkap gambar ja sbb skang diorang dah x bagi petik dah... kalu nak petik, kena bayar la dik ooiiii..... sekilo anggur - RM50... (mahai kan? bek beli anggor oversea trus)


sepupu geng (alesya, irfan n hadif)




ada seni irfan pegang anggur


dari kiri: ayah, maklong, mak dan mak ngah


orang bagi jalan luas, kat situ gak dia nak jalan...adoooiii


pemandangan luar ladang



bergambar kenangan kami sekeluarga




Jumaat, 21 September 2012

mAjLiS HaRi LaHiR iRfaN ^_^

Salam....
adooiiii
dah lama sangat x update blog...
da bersarang sana sini...
nak BW pon skang x sempat....
rindu nak aktif cam dulu... tapi tunggu dulu la....
banyak lagi komitmen yang mama perlu lakukan....

hari mood nk tulis blog sampai... baik cepat2 mama buat...huhu
just nak cerita satu event yang sangat best dlm hidup mama...
raya ke-2 lepas mama buat sambutan hari lahir Irfan yg ke-2 tahun...
Alhamdullillah... Allah masih lagi bagi mama merasa nikmat menjadi ibu buat si comel ni...
moga nikmat ni sampai ke akhir hayat mama...amin...
sambutan ni mama buat sekali ngan anak buah mama si comel Mikail yg ke-1 tahun..
tahniah sayang.... dah besar n makin cerdik kamu....


mama buat pon kat kampung mama...
buat kengkawan mama yang di putrajaya ni, sory sesangat ya....
dah 2 kali x sambut di putrajaya...
suma buat di kampung...huhu....
InsyaAllah lain kali kalu da kesempatan, mama buat yerrr....
jom la biar gambar pulak yang bercerita




Menu Tengahari: Nasi, Ikan goreng, gulai ikan kering, sambal udang,
ikan masin+bawang goreng, acar, sambal belacan+ulam



puding roti



karipap


kentang goreng





kek besday Irfan (simple ja)



kek besday mikail (cantik)



jajan



menu petang: bihun sup



tokwan yag sibuk melayan tetamu..



Ummi with mikail



for kid ^_^



potong kek



suap meyuap (sedap kn mikail?????)



time ni mama sorang ja yang tiup lilin sbb irfan tido...adooiiiii



tengok ini budak...dari pagi x mo tido, time nak celebrate besday dia, dia pulak tido...
ngantuk sangat dah dia time ni....gerak pon x mo bangun dah




mama ngan babah ja le potong kek....huhu





anak tido, mama sempat posing lagik...huhu



time ni irfan baru bangun... nak suap kek pon dia x mo.... mood x mari lagi okey



pandang len macam ja pada kek tuh....








ayah n mak mentua mama datang memeriahkan majlis.. Thank makn abah ^_^

ramai tul orang time ni....



adik mama (sempat lagi korang posing ya)



adik mama



bila dapat tido kejap, trus aktif bukan main dia..... hadoooi ya pun anak aku...



buat peace



skang ni kalau tangkap gambar, peace ja dia slalu buat



comel kan suma budak nih ^_^



irfan yang ter 'hover' lebih


time ni, mikail plak yang start ngantuk... alolo omeinya....



irfan yang semangat lebih... go go anakku... berjalan berpimping tangan ja diorang ni...



sepupu mama... nasib la budak ni ada... dia ja la yang dok main dan jaga irfan
kehulu hilir... mama dah sibuk dah kat dapur... thanks ya naufal..





model kereta


ececeh... posing lebih....


tunjuk kat kawan buat peace


yang len pon ikut buat peace.....


ha time ni dia marah orang dok dekat keta abah dia... tengok mata irfan, dok jeling ja



abaikan muka ku yang gelak x hengat tuh


time ni gtau diorang mana gigi... tu yang semua buka mulut tuh... tapi irfan yang
terlebih over lagik... siap tunjuk ngan tangan dia lagi...



thanks pada yang sudi hadir n bagi hadiah... bertambah koleksi mainan irfan...


Anugerah Illahi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Hadiah Illahi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers