Jumaat, 16 Mac 2012

Amah dapat gaji RM700

JAKARTA - Indonesia semalam mula melatih pembantu rumah untuk dikirim ke Malaysia di mana mereka hanya akan melakukan satu tugas khusus dengan gaji minimum RM700.
Jika seorang pembantu rumah itu diambil untuk menjadi tukang masak, ia akan hanya menjalankan tugas memasak serta tugas-tugas berkaitan tukang masak dan tidak akan menjalankan tugas-tugas lain seperti mengasuh bayi.
Itulah antara hasil yang dicapai pada pertemuan Pasukan Petugas Bersama (JTF) Malaysia-Indonesia mengenai pengambilan, penempatan dan perlindungan pembantu rumah Indonesia serta majikan Malaysia di sini semalam.
Ketua Pengarah Pembinaan dan Penempatan Tenaga Kerja, Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia, Dr. Reyna Usman berkata, JTF mencapai kesepakatan terhadap empat jawatan khusus untuk pembantu rumah Indonesia iaitu tukang masak, pengasuh bayi, penjaga orang tua dan pengemas rumah.

p/s: siap hanya perlu buat tugas tertentu sahaja.... baik bagi duit tu kat pembantu rumah malaysia... semua nak kalu gaji dari RM400++ skang jadi RM700++.... kalah orang keja swasta skang....

(apa pendapat anda????)


sumber: metro

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
tabung irfan

8 ulasan:

:: Mrs.Eady :: berkata...

tu belum kira dia lari ke pukul anak kiter ke..adudududd..

mama irfan berkata...

tau x pa....

fieda berkata...

betul tu..baik bagi gaju tu kt org malaysia jer..

Hilmirda Daud berkata...

Kalau antar anak gi umah org pun tak sampai RM 700 sebulan. Semakin mengada2 dia org ni.

Papa Mifz berkata...

permintaan yg mengarut...

Tanpa Nama berkata...

Saye dah ada 4 maid indon, perangai sume same, bab duit terbeliak bjik mate..baik Dgn majikan dlm tempoh kontrak je..diaorg x kisah pun sbnarnye nk ubah hidup diorg, asal ada duit nk libur, diorg dtg sbb nk merasa hebat tolak troli kt airport, naik pesawat dan jln gi oversea hingga balik nanti dipnggil org kaya dan utk pengethun sume diorg ni kena ikut lorong khas d airport jakarta nanti bila balik.. Org kaya la katakan, kepada sume majikan d msia anda dinasihatkn buat yg wajib sahaja pd mereka tak perlu lebih2 dan hati2 walau dh tinggal lama dgn kita tambah2 yg tunjuk alim bole ajar ngaji quran.. Keputusan kjaan indon utk keja khusus ni menunjukkan amah indon tak capable buat kija umah, masak dan mengemas pun kena org lain, dh hbis masak nak buat ape?? Goyang kaki?? Cari alternatif dn x pyah bergntung pd mereka, rugi kita sbnarnya, anak2 pun rosak peribadi. Memang ngada2 dan lupa daratan

intan_blur berkata...

betul kate papa mifz..pemintaan yg mengarut...
klu perfect xpe jg..

mama irfan berkata...

yup memang mengarut semua nih...

Anugerah Illahi

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Hadiah Illahi

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers